فیلم تمدن مصر . جهت تکمیل کاربرگ های تمدن کاوشگری . متن ترجمه در توضیحات

متن ترجمه فیلم « مقدمه ای بر تمدن مصر» برای دوستانی که می خواهند فیلم را بهتر متوجه شوند. بر روی کره‌ی زمین تعدادی از مکان‌ها هستند که ما را مجذوب خود می‌کنند. یکی از این مکان‌های شگفت‌انگیز و معمایی که روی نقشه جهان دیده می‌شود، کشور مصر است. نکته‌ی شگفت‌انگیزتر، تاریخ تمدن این کشور است.

 ( ۰۰:۳۵ دقیقه) مصر، کشور پهناوری است که در شمال آفریقا و در شرق صحرای بزرگ آفریقا واقع شده است.

«دره‌ی رود نیل» سرزمین حاصلخیری است که به صورت نوار باریکی از شمال تا جنوب مصر کشیده شده است و طولی برابر 600 مایل دارد.( هر مایل ۶۰۹/۱ کیلومتر است.)

(۰۱:۰۰ دقیقه) این کشور وسیع، از طرف شرق، غرب و جنوب با صحراهایی هم مرز شده است. دریای مدیترانه در شمال مصر واقع شده است.

(۰۱:۱۷ دقیقه) این صحراها با حافظ‌های طبیعی در مقابل مهاجم‌های خارجی حفاظت می‌شوند. مصری‌ها مقیم، سال‌های زیادی را بدون تهاجم خارجی سپری کردند و توانستند جوامع خود را تشکیل دهند.

(۰۱:۳۵ دقیقه) رود نیل برای مصر باستان نقش حیاتی داشت. این رود، با فراهم کردن خاک غنی، شرایط مناسبی برای کشاورزان فراهم می‌کرد.

(۰۱:۵۴ دقیقه) رود نیل، مصر باستان را از نظر آبیاری تأمین می‌کرد و مسیر اصلی حمل و نقل به حساب می‌آمد. 4۴۰ سال قبل از میلاد مسیح، تاریخ‌دانی یونانی به نام هردوت، مصر را « هدیه نیل» نامید و از آن به بعد این نام‌گذاری در میان مردم باقی ماند.

(۰۲:۱۸ دقیقه) رشد تمدن مصر باستان با این عقیده‌ی مذهبی که حیات بعد از مرگ وجود دارد، قدرت یافت. این مسأله برای مصری‌های قدیم، الهام بخش بود و باعث شد که پرستشگاه‌ها، مقبره‌ها و آثار تاریخی باشکوهی را بسازند.

(۰۲:۴۰ دقیقه) مورخان، تاریخ مصر را به سه دوره تقسیم می‌کنند.

پادشاهی قدیم (2686 تا 2200 قبل از میلاد)

پادشاهی میانی (2200 تا 1800 قبل از میلاد)

پادشاهی جدید (1600 تا 1100 قبل از میلاد)

(۰۳:۱۸ دقیقه) پیش از 3400 قبل از میلاد، آبادی‌ها جزئی از یکی از پادشاهی‌های بالادستی و یا پایین دستی قرار می‌گرفتند که بعد از چند سال این دو پادشاهی ادغام شدند.

(۰۳:۵۰ دقیقه) لوحی به نام «ظرفِ منیس، Menes» وجود دارد که ارتفاع آن۶۱ سانتی متراست و قدمت آن به 3100 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. احتمالاً این لوح اولین اثری است که با خط هیروگلیف مصری، در تاریخ ثبت شده است.

(۰۴:۱۵ دقیقه) منیس، پادشاه مصر، اولین سلسله‌ی مصری‌ها را پایه‌گذاری کرد. در آن دوره حاکم می‌بایست سمبلی از هورِس (خدای آسمان که سری به شکل شاهین دارد) باشد. بنابراین حاکم مانند یزدان تلقی می‌شد.

(۰۴:۳۷ دقیقه) تمدن مصر باستان از 3100 سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمد. در طول حکمرانیِ سلسله‌های اول و دوم، اختراع گاوآهن، اختراع سیستم خط هیروگلیف و پایه‌گذاری اولین حکومت ملی اتفاق افتاد.

خط هیروگلیف از خط میخی سومری متمایز بود و توسعه‌ی خوبی پیدا کرد.

(۰۵:۰۴ دقیقه) هیروگلیف به معنای حکاکی مقدس است. زیرا این خط برای مفاهیم مذهبی استفاده می‌شد. این سیستم خطی، با استفاده از عکس‌ها و نشان‌ها، مفاهیم و صداها را نمایش می‌داد. هر نشانه، سمبلی از چیزی بود و یا این که صدای آن نشانه شبیه چیز مخصوصی بود.

(۰۵:۳۲ دقیقه) مصری‌ها صفحه‌هایی را برای نوشتن کشف کردند که بهتر از لوح‌های بین‌النهرین بودند. این صفحه‌ها پاپیروس نامیده می‌شد. (پاپیروس ریشه‌ی کلمه‌ی انگلیسی paper می‌باشد).

(۰۵:۵۲ دقیقه) لایه‌ی مغزی گیاه پاپیروس به نوارهایی با طول مساوی برش و در کنار هم قرار داده می‌شوند. سپس روی آن‌ها پارچه می‌گذاشتند و با سنگ‌های سنگین و یا ... تحت فشار قرار داده می‌شدند که در نهایت صفحه‌هایی با سطح نرم ایجاد می‌شوند.

(۰۶:۱۸ دقیقه) جوهر مشکی رنگ، با مخلوط کردن دوره‌ی سیاه، آب و جوهر رنگی که از پودر خاصی گرفته می‌شد، به وجود می‌آمد.

مصری‌ها طومارهایی که از جنس پاپیروس بودند، ساختند.

(۰۶:۳۸ دقیقه) راه‌های متفاوتی برای نوشتن هیروگلیف وجود داشت. بعضی از نوشته‌ها از بالا به پایین خوانده می‌شد. بعضی از چپ به راست و بعضی دیگر از راست به چپ.

اگر صورت حیوانی که در نوشته کشیده شده بود به سمت راست بود، از راست به چپ باید متن را می‌خواندند.